Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde in van purpose gedreven organisaties. De afgelopen decennia hebben verschillende onderzoeken plaats gevonden die het succes van dit type organisaties onderstreept. Het gevolg: een sterke stijging van het aantal. Heb je moeite met het vinden van inspiratie? Onderstaand lijstje helpt je hiermee verder.
Patagonia
Patagonia is een Amerikaans outdoormerk. Het merk heeft als missie het beste product te maken zonder onnodige schade aan haar omgeving te veroorzaken. Het merk heeft als doel de natuur te beschermen en laat zich in al haar bedrijfsactiviteiten niet weerhouden door bestaande conventies.
De purpose gedreven aanpak van Patagonia hebben al tot verschillende verrassende en onderscheidende proposities geresulteerd. Een aantal voorbeelden zijn de stappen die gezet zijn om de verpakking van kleding te minimaliseren, de ‘buy less’-campagne waarin consumenten werden gestimuleerd om minder te kopen, de introductie van een reparatieservice (stimuleren duurzaam gebruik kleding) en de aankoop van natuur om behoud ervan te kunnen garanderen. Dankzij deze opvallende inspanningen heeft Patagonia al regelmatig wereldwijd de aandacht getrokken.
Lush
Lush is een retailer, afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, gespecialiseerd in huidproducten. De organisatie profileert zich als een ‘campaigning company’ met als doel alle activiteiten bij te laten dragen aan de idealen van Lush. Inmiddels zijn er meer dan 900 Lush winkels wereldwijd. Lush’ missie luidt: “Producten met de hand maken met alleen vegetarische ingrediënten en weinig tot geen conserveermiddelen.” De merkwaarden van Lush zijn: “Versheid, handgemaakt, doorzettingsvermogen en creativiteit”.
De #Spycops campagne van 2018 heeft veel stof doen opwaaien. De campagne had als doel misstanden van undercoveragenten in het Verenigd Koninkrijk onder de aandacht te brengen. De campagne kreeg onmiddellijke kritiek van dienende officieren en het publiek. Dit vanwege de “brede aanpak” die leek te suggereren dat politieagenten leugenaars waren en betrokken waren bij een dekmantel. Ondanks de felle kritiek wordt Lush nog steeds erg gewaardeerd door het toenemende aantal ambassadeurs van het merk.
Tres hombres
Purpose marketing hoeft niet altijd op grote schaal plaats te vinden. Een kleinere partij die veel impact weet te realiseren is Très Hombres. De naam is vernoemd naar drie vrienden die in 2007 zijn gestart vanuit de missie om wereldwijd de CO2 uitstoot van vrachtvervoer te minimaliseren en bewustwording te creëren voor klimaatvriendelijk transport.
Sinds de oprichting in 2007 vaart Très Hombres met twee schepen (Très Hombres en Nordlys). Naast de mogelijkheid om producten CO2-neutraal te verschepen, worden verschillende producten aangeboden door Très Hombres, waaronder chocolade (i.s.m. The Chocolate Makers), rum, wijn (Westerlies), olijfolie en bier (berging brouwerij).
Triodos Bank
Misschien wel één van Nederland meest bekend purpose-gedreven organisaties is Triodos Bank. Vanuit de missie: “geld te laten werken voor positieve verandering”, profileren ze zich als een organisatie die meer is dan alleen een bank. Dat is ook duidelijk te zien in de bedrijfsactiviteiten die door Triodos ontwikkeld zijn.
De ontwikkeling van deze activiteiten hebben altijd een sterke focus op maatschappelijke ontwikkeling en impact. Zo heeft Triodos inmiddels meer dan 5.000 bedrijven ondersteund middels financiering en investeringen (die bijdragen aan een groene en eerlijke maatschappij), worden geen bonussen uitgekeerd en hebben ze een eigen biologisch afbreekbare pinpas ontwikkeld.
Naïf
Wist je dat 90% van alle billendoekjes gemaakt zijn van plastic? De babydoekjes van Naïf zijn gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten. Dit product is niet waarmee het avontuur van Naïf begonnen is. Toen Jochem en Sjoerd in 2013 allebei vader werden kwamen zij erachter dat veel baby verzogingsproducten schadelijke ingrediënten bevatten.
Vanuit de missie om alles wat ze zeggen en doen zo natuurlijk mogelijk te zijn is het merk Naïf geboren. Inmiddels is het merk uitgegroeid naar een duurzame lijn voor baby’s, kinderen en vrouwen. De producten bevatten geen minerale oliën, chemische conservering of harde chemicaliën. In plaats daarvan vormen natuurlijke ingrediënten de basis. Sinds de oprichting zijn de producten van Naïf sterk in populariteit aan het toenemen.
Kromkrommer
Wat zijn ze vaak schattig! De ‘groente-kneusjes’ die als ’niet goed genoeg voor normale consumptie’ bestempeld zijn. Je zou er bijna medelijden mee krijgen. En natuurlijk zonde om hier niks mee te doen! Dan vonden de oprichters van Kromkrommer ook. En dit is dan ook de reden dat het merk sinds 2012 strijd voor ‘gelijke rechten voor al het groente en fruit’.
Met verschillende producten en diensten wordt de aandacht gegeven aan deze missie. Zo heeft Kromkrommer een eigen soeplijn ontwikkeld, is er een eigen speelgoedlijn ontwikkeld waarin de ‘helden’ van Kromkrommer een centrale rol spelen en is er een kinderboek geschreven waarin Wil Wortel en Meneer Tweebeenpeen een spannend avontuur beleven.
Tony Chocolonely
Oh ja! En dan hebben we Tony nog. Said enough..
Zelf ook aan de slag met de purpose van je organisatie?
Neem direct contact op!