merkbelofte

In 3 stappen een winnende merkbelofte

Stap voor stap aan de slag met het schrijven van je merkbelofte

×
Ga terug naar het overzicht

Als merk heb je veel te vertellen. Je bestaansrecht als merk in een enkele zin omschrijven kan dan nog wel eens lastig zijn. De afgelopen jaren zijn er veel verschillende tools ontwikkeld om je merkbelofte op papier zijn. Desondanks is het kort en bondig op papier zetten niet voor iedereen weggelegd. Onderstaand stappenplan helpt je stap voor stap bij de ontwikkeling en het formuleren van je merkbelofte.

Wat is een merkbelofte?

Een merkbelofte is je belofte naar je klanten. Het geeft een omschrijving hoe je deze belofte nakomt. De merkbelofte is een logisch gevolg op je visie, missie en positionering. Dankzij een toenemende vraag naar betekenisvolle merken is het als merk handig als je dit in één zin kunt zeggen. Een aantal voorbeelden van merkbeloften zijn:

Merkbelofte Dove: ‘Via onze huidproducten jouw in laten zien dat echte schoonheid van binnen komt’.
Merkbelofte Fairphone: ‘jou in staat stellen om de slechte invloed van consumentengoederen van binnen naar buiten te veranderen’.

Waarom een merkbelofte schrijven?

Het schrijven van een merkbelofte kan je helpen bij het geven van duidelijkheid en richting aan de koers van je organisatie. Het helpt je uit te leggen welke ambitie je organisatie heeft en op welke manier deze een betekenisvolle bijdrage levert aan het alledaagse leven. Een goede belofte inspireert medewerkers en werkt als indicator voor keuzes in de toekomst.

Waar moet een goede merkbelofte aan voldoen?

Een goede belofte is:

Simpel

Een simpele belofte verteld kort en krachtig waar je merk voor staat en voor gaat. Hoe korter en eenvoudiger hoe beter. Een korte belofte maakt het makkelijker deze door te vertellen.

Uniek

Een unieke merkbelofte zorgt ervoor dat je onderscheidend bent en niet met de massa meegaat. Deze beklijft beter dan een verhaal als vele anderen. Zorg ervoor het een eigen verhaal is, pakkend en onderscheidend.

Geloofwaardig

Wees geloofwaardig in de belofte die je maakt. Beloof wat je na kunt komen. Alleen op deze manier ontwikkel je een merkbelofte die het doorvertellen waard is.

Hoe schrijf je een merkbelofte?

Een merkbelofte is meestal opgebouwd in 3 lagen. Deze lagen kun je per stap inzetten om zo je belofte stap voor stap op papier te zetten.

Stap 1: Omschrijf waarom je bestaat

Als je aan je merk denkt, welk antwoord geef je dan op de vraag wat het bestaansrecht is van je organisatie? Dit moet natuurlijk verder gaan dan het verdienen van geld! Ben je er bijvoorbeeld om nieuwe dingen te ontdekken, welvaart te stimuleren of mensen gelukkiger te maken? Probeer dit zo duidelijk mogelijk op papier te zetten. Bespreek het met collega’s, net zo lang tot je voldoende bevestiging ontvangt om je heen.

Stap 2: Omschrijf hoe je dit op je eigen manier doet

Het geven van een invulling aan je bestaansrecht als merk doet iedereen op een eigen manier. Hoe doe jij dit op jouw manier? Bijvoorbeeld door mensen met elkaar te verbinden, nieuwe grenzen te verleggen of juist door veiligheid te bieden. Geef een omschrijving in navolging op je geformuleerde bestaansrecht.

Stap 3: Omschrijf welke impact je merkbelofte geeft op mens, milieu en maatschappij

Een betekenisvol merk draagt bij aan de verbetering van mens, milieu en maatschappij. Welke bijdrage levert je merkbelofte aan één of meerdere van deze onderdelen? Neem deze mee in je merkbelofte.

Iedere belofte is te analyseren

Als we de twee geformuleerde beloftes analyseren kunnen we zien of de gelaagdheid terug te vinden is:

Dove: ‘Via onze huidproducten jouw in laten zien dat echte schoonheid van binnen komt’.

Waarom: echte schoonheid komt van binnen
Hoe: door nieuwe inzichten te geven
Impact: persoonlijk (mens)

Fairphone: ‘jou in staat stellen om de slechte invloed van consumentengoederen van binnen naar buiten te veranderen’.

Waarom: de slechte invloed van consumentengoederen veranderen
Hoe: van binnen naar buiten
Impact (staat niet vermeld): verbetering van mens, milieu en maatschappij

Zo is eigenlijk iedere merkbelofte te analyseren. Ontbreekt er iets, of zijn er zaken onduidelijk? Neem dan vrijblijvend contact op.

Ga terug naar het overzicht

Zij gingen u voor