Erik Jager

Sustainable Branding

×

Sustainable Branding

Sustainable Branding

De afgelopen jaren is de aandacht voor Sustainable Branding sterk toegenomen. De impact van producten en diensten op het welzijn van mens, milieu en maatschappij is steeds vaker doorslaggevend voor de keuze van een merk en dus doorslaggevend voor een merkstrategie. Steeds meer organisaties zien dit in en maken hier werk van. Naast cause marketing, Purpose Marketing kan Sustainable Branding een strategie zijn waarvoor gekozen wordt.

Ik wil aan de slag!

Wat is Sustainable Branding?

Impact op het milieu vormt het startpunt

Sustainable branding zijn organisaties die als strategie hanteren om producten en diensten te ontwikkelen waarmee een positieve invloed op het milieu en op sociaal én financieel gebied gerealiseerd wordt. Hiermee wordt een onderscheidende marktpositie gerealiseerd. Voor deze duurzame merken gaat de positieve impact op het milieu hand in hand met sociale en financiële aspecten. Het impact op het milieu vormt hiermee wel het startpunt.

Ik wil aan de slag!

De afgelopen jaren zien we dat de aandacht voor een duurzaam merkbeleid is toegenomen.

Waarom nu aan de slag?

Waarom is het belangrijk nu aan de slag te gaan met Sustainable Branding?

De afgelopen jaren zien we dat de aandacht voor een duurzaam merkbeleid is toegenomen. Het succes van een merk wordt steeds vaker gekoppeld aan de mate waarin duurzame stappen genomen zijn door het merk.

Dit komt voort uit de zichtbaarheid van de effecten van klimaatverandering en zorgt ervoor dat consumenten steeds kritischer worden op dat wat zij consumeren. Als een merk duurzame stappen zet wordt het hiermee dus ook aantrekkelijker voor haar doelgroep. Sterker nog! Doordat het belang van duurzaamheid steeds meer ingezien wordt zijn consumenten steeds meer bereid geld uit te geven voor duurzame merken. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het CGS ‘Survey Reveals ‘Sustainability’ Is Driving Demand and Customer Loyalty’ dat deze consumenten loyaler zijn aan merken die duurzaam zijn in vergelijking met merken die dit niet zijn.

Ik wil aan de slag!

Sustainable branding vs purpose

Sustainable Branding heeft in vergelijking met purpose een ander karakter

Bij Purpose Marketing zijn alle stappen die bijdragen bijdragen aan de strategie van het merk ten eerste ontstaan vanuit een eigen visie op de wereld (intrinsiek). Bij Sustainable Branding kan dit ook ontstaan vanuit het doel om een onderscheidende positie in de markt te claimen (extrinsiek).

Practice what you preach!

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Of je nu kiest voor Purpose Marketing of Sustainable Branding. Het is altijd belangrijk te doen wat je zegt. Een kritische doelgroep ziet alles! Je duurzame merkbelofte niet nakomen kan vergaande gevolgen hebben. Wees daarop alert.

Ben je benieuwd wat Sustainable Branding voor jou merk kan betekenen? Of wil je er meteen mee aan de slag? Neem gerust eens contact op. Tijdens een korte, vrijblijvende sessie kan ik je alle ins en outs hierover vertellen.

Ik wil aan de slag!

Zij gingen je voor

Logo KNVB
Logo DBS Automotive