Wat is purpose marketing?

Bij purpose marketing staat het nastreven van een maatschappelijk doel binnen je bedrijf centraal. Met maatschappelijke doel wordt de verbetering van het milieu, het individu en de maatschappij bedoelt. Bij iedere strategische keuze die binnen de organisatie gemaakt wordt, wordt de impact hiervan gespiegeld op dit doel. Purpose marketing heeft veel raakvlakken met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het verschil is dat purpose meestal plaats vindt vanuit intrinsieke motivatie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen begint meestal vanuit extrinsieke motivatie.

Purpose gedreven organisaties hebben een grote diversiteit aan maatschappelijke doelen. Hierbij valt te denken aan organisaties die zo min mogelijk CO₂ willen uitstoten. Of organisaties die slavernij de wereld uit willen helpen. Afhankelijk van het gestelde maatschappelijke doel kan deze één of meerdere onderwerpen (milieu, individu en maatschappij) aansnijden.

 

Waarom purpose marketing?

Een groot deel van alle organisaties hebben een marketinggeoriënteerde werkwijze. Dit betekent dat de steeds veranderende vraag van (potentiële) klanten het uitgangspunt is voor je organisatie. Daarbij is de uitdaging beter in deze behoefte te voorzien dan de concurrentie. Purpose marketing speelt in op de toenemende vraag naar meer betekenisvolle producten en diensten. Dit zijn producten en diensten die meer zingeving bieden in het dagelijkse leven. Deze veranderende vraag heeft tot gevolg je organisatie hierop aan te passen.

Een purpose gedreven organisatie start meestal vanuit intrinsieke motivatie. De directeur van het bedrijf ziet de noodzaak in om de organisatie en bijbehorende merken maatschappelijk relevanter te maken. In een wereld waar een stijgende vraag is naar purpose gedreven zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven niet alleen vanuit intrinsieke waarden deze stap willen zetten, maar dit als toekomstig norm zien om als organisatie relevant en interessant te blijven. Hier ligt ook meteen de grootste uitdaging voor veel bedrijven.

Download het GRATIS purpose kompas

Hulp nodig bij het formuleren van je purpose? Better brands heeft een handig canvas ontwikkeld die je hiermee verder helpt. 

Meer dan een goed verhaal

Je organisatie inrichten en werken vanuit een gedachtengoed waarbij maatschappelijke relevantie je uitgangspunt is, is wezenlijk anders dan het koppelen van een maatschappelijk relevant verhaal aan je merk, zonder daarbij de organisatie te betrekken. Hier ligt dan ook de grote uitdaging voor veel organisaties. Purpose marketing begint bij de organisatie. Als organisatie sta je stil bij je meest betekenisvolle eigenschappen om deze vervolgens centraal te stellen in je bedrijfsvoering. Uiteindelijk zie je dit ook in de producten en diensten die je bieden hebt.

 

Doe je dit andersom en stel je de betekenisvolle aspecten van je producten en diensten centraal binnen je communicatie, maar zie je dit niet terug in je organisatie? Dan loop je het risico dat mensen die zien. Je belofte wordt niet geloofwaardig. Dit doet afbreuk aan je merk en uiteindelijk je organisatie.

 

Purpose marketing vs purpose washing

Hier is dan ook het verschil te definiëren tussen purpose marketing en purpose washing. Waar bij marketing je maatschappelijke relevante gedachtengoed aangehouden wordt als uitgangspunt voor alle toekomstige activiteiten (zowel intern als extern) praten we over washing als een maatschappelijk relevant gedachtengoed wordt aangehouden als middel om puur commercieel succes te bereiken.

 

Purpose marketing? Wat is je purpose statement

De purpose statement geeft een korte en bondige omschrijving van het maatschappelijke doel die je met je merk of organisatie nastreeft. Het formuleren van je purpose statement begint meestal bij het formuleren van je visie en missie.

 

Visie

Wat is je bestemming?
Je visie beschrijft wat jou drijft om de wereld te veranderen en welke impact je wilt maken. Het is gebaseerd op een of meerdere ongelijkheden die je signaleert en die je wilt veranderen. Hoe je dit gaat veranderen, wordt beschreven in je missie.

Missie

Welke route kies je?
Je missie beschrijft wat je elke dag in beweging brengt en hoe je je doel gaat bereiken. Een goed geformuleerde missie elimineert afleiding en ontgrendelt de strategie die resultaten en impact oplevert.

Purpose Statement

Waarom besta je?
Je purpose statement omschrijft waarom je organisatie aan een reis is begonnen. Je purpose statement wordt geleid door je waarden en motivatie om het verschil te maken. Een goede purpose statement is:
– kort omschreven (één zin)
– gaat verder dan winst

Afhankelijk van je omschreven visie en missie kun je ervoor kiezen om één, twee of drie van de

 

Zelf aan de slag met purpose marketing?

Zelf aan de slag met purpose marketing? Better brands heeft een handige purpose kompas gemaakt. Vraag hem hier gratis ter download aan.

Download het GRATIS purpose kompas

Hulp nodig bij het formuleren van je purpose? Better brands heeft een handig canvas ontwikkeld die je hiermee verder helpt. 

Neem direct contact op

Meer informatie? Neem vrijblijvend contact op via:
06 144 33 583
erik@betterbrands.nl

Merk positioneren? Stop with why!

Merk positioneren? Stop with why!

De afgelopen jaren heb ik veel positioneringssessies voor uiteenlopende organisaties mogen begeleiden. Vaak zijn dit verhelderende sessies waarmee genoeg input wordt verkregen om de komende jaren weer actief met je merk aan de slag te gaan. Een middel die vaak door...

Lees meer

Even kennis maken?

Waarom? Hoe? Welke? Wie? De vraag achter de vraag doorgronden om zo de logica te vinden. Dat is wat mij dagelijks bezig houdt. Waarom? omdat sommige antwoorden die gegeven worden niet altijd logisch zijn. Soms te makkelijk lijken of soms beter, eerlijker, verantwoorder, efficiënter beantwoord kunnen worden.

Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid gecombineerd met mijn passie om merken verder te helpen resulteert in Better Brands. Een bureau voor het realiseren van positieve impact. Organisaties waar ik in het verleden voor gewerkt heb:

Erik Jager

Erik Jager

Contactformulier

2 + 15 =

Meer informatie

Vul het contactformulier in of neem contact op via onderstaande gegevens.

Adres: Nieuwe Kazernelaan 17 – Ede
Telefoon: +31 (0)6 144 33 583
Email: info@betterbrands.nl

Laatste blogs

Contact


Telefoon:
+31 (0)6 144 33 583

Adres:
better brands
Nieuwe Kazernelaan 17
6711 JA Ede

Email:
info@betterbrands.nl

Kvk-nummer: 75832208
Btw-id: NL001895948B05