Erik Jager

better brands

Purpose Marketing: Van belevenis naar betekenis

Stem je merk af op de stijgende behoefte naar meer zingeving.

×

Waarom Purpose Marketing?

Purpose Marketing

Purpose Marketing speelt in op de toenemende vraag naar meer betekenisvolle producten en diensten. Dit doe je door je merk, organisatie, producten en diensten af te stemmen op de stijgende behoefte naar meer zingeving.

Een purpose-gedreven organisatie start meestal vanuit intrinsieke motivatie. De directeur van het bedrijf ziet de noodzaak in om de organisatie en bijbehorende merken maatschappelijk relevanter te maken. Dankzij een stijgende vraag naar betekenisvolle merken willen steeds meer bedrijven purpose-gedreven worden. Hier ligt ook meteen de grootste uitdaging voor veel bedrijven. Hoe word ik een betekenisvol merk? Welke impact heeft dit op mijn organisatie?

Het doel van Purpose Marketing

Een groot deel van alle organisaties hebben een marketing georiënteerde werkwijze. Dit betekent dat de steeds veranderende marktomstandigheden en de vraag van (potentiële) klanten het uitgangspunt is voor strategische keuzes. Het is de uitdaging je onderscheidend in de markt te positioneren door steeds beter in de behoefte van je doelgroep te voorzien. Door een steeds verder toenemend concurrentielandschap en een stijgende behoefte aan merken met meer zingeving biedt Purpose Marketing een oplossing om een aantrekkelijke en betekenisvolle positie in de markt te claimen. Dit begint met de juiste strategie.

Verschillende tools

De afgelopen jaren heb ik een degelijke werkwijze en verschillende tools ontwikkeld die jou helpen bij de ontwikkeling van je Purpose Marketing strategie. Eén van de belangrijkste tools is het Purpose Kompas.

Ja! Ik wil aan de slag

Purpose gedreven organisaties hebben een grote diversiteit aan maatschappelijke doelen.

Wat is Purpose Marketing?

Het nastreven van een maatschappelijk doel

Bij Purpose Marketing staat het nastreven van een maatschappelijk doel binnen je bedrijf centraal. Met maatschappelijke doel wordt de verbetering van het milieu, het individu en de maatschappij bedoelt. Bij iedere strategische keuze die binnen de organisatie gemaakt wordt, wordt de impact hiervan gespiegeld op dit doel. Purpose Marketing heeft veel raakvlakken met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het verschil is dat purpose meestal plaats vindt vanuit intrinsieke motivatie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen begint meestal vanuit extrinsieke motivatie.

Purpose gedreven organisaties hebben een grote diversiteit aan maatschappelijke doelen. Hierbij valt te denken aan organisaties die zo min mogelijk CO₂ willen uitstoten. Of organisaties die slavernij de wereld uit willen helpen. Wil je meer weten over purpose marketing? Meld je dan aan voor mijn gratis online 1-op-1 masterclass.

Ja! Ik wil aan de slag

Zij gingen u voor