Wat is purpose marketing?

Bij purpose marketing staat het nastreven van een maatschappelijk doel binnen je bedrijf centraal. Met maatschappelijke doel wordt de verbetering van het milieu, het individu en de maatschappij bedoelt. Bij iedere strategische keuze die binnen de organisatie gemaakt wordt, wordt de impact hiervan gespiegeld op dit doel. Purpose marketing heeft veel raakvlakken met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het verschil is dat purpose marketing veelal plaats vindt vanuit intrinsieke motivatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen meestal vanuit extrinsieke motivatie.

Binnen purpose gedreven organisaties is een grote diversiteit aan maatschappelijke doelen zichtbaar. Hierbij valt te denken aan organisaties die zo min mogelijk CO₂ willen uitstoten of organisaties die slavernij de wereld uit willen helpen. Afhankelijk van het gestelde maatschappelijke doel kan deze één of meerdere onderwerpen (milieu, individu en maatschappij) aansnijden.

 

Purpose Statement formuleren

De purpose statement geeft een korte en bondige omschrijving van het maatschappelijke doel die je met je merk of organisatie nastreeft. Het formuleren van je purpose statement begint meestal bij het formuleren van je visie en missie.

Visie

Wat is je bestemming?
Je visie beschrijft wat jou drijft om de wereld te veranderen en welke impact je wilt maken. Het is gebaseerd op een of meerdere ongelijkheden die je signaleert en die je wilt veranderen. Hoe je dit gaat veranderen, wordt beschreven in je missie.

Missie

Welke route kies je?
Je missie beschrijft wat je elke dag in beweging brengt en hoe je je doel gaat bereiken. Een goed geformuleerde missie elimineert afleiding en ontgrendelt de strategie die resultaten en impact oplevert.

Purpose Statement

Waarom besta je?
Je purpose statement omschrijft waarom je organisatie aan een reis is begonnen. Je purpose statement wordt geleid door je waarden en motivatie om het verschil te maken. Een goede purpose statement is:
– kort omschreven (één zin)
– gaat verder dan winst

Afhankelijk van je omschreven visie en missie kun je ervoor kiezen om één, twee of drie van de pijlers (milieu, individu en maatschappij) te betrekken in je purpose statement.

 

Waarom purpose gedreven?

Waar de meeste purpose gedreven organisaties zijn ontstaan vanuit intrinsieke motivatie, zien we dat maatschappelijke ontwikkelingen het steeds belangrijker maakt om je organisatie purpose gedreven te maken. Uiteindelijk zullen purpose gedreven merken de norm worden.

Zelf aan de slag met purpose marketing?

Zelf aan de slag met purpose marketing? Better brands heeft een handige purpose kompas gemaakt. Vraag hem hier gratis ter download aan.

Download de purpose kompas

Hulp nodig bij het formuleren van je purpose? Better brands heeft een handig canvast ontwikkeld die je hiermee helpt. Download hem hier.

Even kennis maken?

Waarom? Hoe? Welke? Wie? De vraag achter de vraag doorgronden om zo de logica te vinden. Dat is wat mij dagelijks bezig houdt. Waarom? omdat sommige antwoorden die gegeven worden niet altijd logisch zijn. Soms te makkelijk lijken of soms beter, eerlijker, verantwoorder, efficiënter beantwoord kunnen worden.

Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid gecombineerd met mijn passie om merken verder te helpen resulteert in Better Brands. Een bureau voor het realiseren van positieve impact. Organisaties waar ik in het verleden voor gewerkt heb:

Erik Jager

Erik Jager

Contactformulier

4 + 12 =

Meer informatie

Vul het contactformulier in of neem contact op via onderstaande gegevens.

Adres: Nieuwe Kazernelaan 17 – Ede
Telefoon: +31 (0)6 144 33 583
Email: info@betterbrands.nl