Wat is de purpose van je organisatie? En hoe omschrijf je dit in een kort en krachtig purpose statement? Een statement die beklijft, makkelijk te delen is en waarin meteen duidelijk is hoe je organisatie bijdraagt aan een betere wereld. In dit kort artikel leg ik uit hoe je in drie stappen een kort en krachtig purpose statement kunt schrijven. Zodat je er vervolgens zelf mee aan de slag kunt gaan.
Wat is een purpose statement?
Een purpose statement is een korte zin waarin je kort en krachtig het bestaansrecht als organisatie in omschrijft. Je purpose komt voort uit een visie en missie. Het komt voort uit diepgewortelde waarden, visie en missie om een positief verschil in de wereld te maken. Een purpose statement is kort, krachtig, beklijft en gaat verder dan winst.
Hulp nodig bij het schrijven van je purpose statement?
Hoe schrijf je een purpose statement?
Voor het schrijven van een purpose statement heb ik drie bouwstenen ontwikkeld. Deze bouwstenen helpen je om je statement stap voor stap op papier te zetten. Hoe je deze bouwstenen gebruikt licht ik toe met het voorbeeld van Fairphone.
Bouwsteen 1: Wat is je bestaansrecht?
Bouwsteen 1 is vaak al een erg lastige bouwsteen. Namelijk het geven van een omschrijving van je bestaansrecht als organisatie. Omschrijf dit kort en bondig. Bij een purpose-gedreven organisatie gaat dit natuurlijk verder dan winst. Bespreek hetgeen je op papier hebt gezet met collega’s. Herschrijf het net zo lang totdat jij en je collega’s het erover eens zijn
Voorbeeld Fairphone: de slechte invloed van de productie van consumentengoederen veranderen.
Bouwsteen 2: Omschrijf hoe je dit op je eigen unieke manier doet.
Hoe geef je op je eigen manier een invulling op het bestaansrecht van je organisatie? Kies je er bijvoorbeeld voor om dit op een activistische manier te doen, of juist op een integere manier? Verleg je grenzen of bied je veiligheid in je aanpak? Geef hier een omschrijving van.
Voorbeeld Fairphone: van binnen naar buiten.
Bouwsteen 3: Omschrijf welke impact je statement heeft op mens, milieu en maatschappij
Op de pagina ‘purpose kompas’ staat meer informatie en een vragenlijst over het invullen van de maatschappelijke relevantie van je organisatie. Download het kompas en vul de vragen in die passen bij het onderdeel ‘maatschappelijke relevantie’. Geef vervolgens een omschrijving van welke onderdelen je van toegevoegde waarde bent met je merk (mens, milieu en maatschappij).
Voorbeeld Fairphone: verbetering van mens, milieu en maatschappij.
Schrijf je purpose statement.
De laatste stap is het schrijven van je statement. In je statement komen alle drie de onderdelen samen. Het is een statement van één of twee zinnen waarmee je aangeeft hoe je merk bijdraagt aan een betere wereld. Een purpose statement kan het beste geschreven worden vanuit je gebruikers. Deze is op zoek naar verandering. Omschrijf hoe je merk voorziet aan deze behoefte.
Voorbeeld Fairphone: jou in staat stellen om de slechte invloed van de productie van consumentengoederen van binnen naar buiten te veranderen.
Hulp nodig bij het schrijven van je purpose statement?
Ga terug naar het overzicht