7 onderzoeken die aantonen dat een purpose gedreven organisatie het beter doet.

×
Ga terug naar het overzicht

De afgelopen jaren hebben we gezien dat purpose gedreven organisaties in populariteit aan het winnen zijn. Hiermee zien we een verschuiving van ‘profit first’ naar ‘purpose first’. Met de opkomst van purpose gedreven organisaties wordt het belang van het vinden van een betere balans tussen het verdienen van geld en het leveren meer betekenis aan de wereld bevestigd.

Het hebben van een purpose stimuleert je niet alleen in het leveren van maatschappelijke impact, maar zorgt er ook voor dat je het beter gaat doen. Voor velen is dit vaak nog ongeloofwaardig en heeft het ‘profit-first-gedachtegoed’ nog de boventoon. De afgelopen jaren zijn er verschillende onderzoeken geweest waarin het feit dat purpose gedreven organisaties het beter doen bevestigt wordt. Ik heb een aantal van deze onderzoeken verzameld. Een aantal opvallende resultaten uit deze onderzoeken deel ik met je.

1. Built to last: 15 tegen 1 – Beter presteren dan de markt

Al in 1994 identificeerde de auteurs van het boek ‘Built to Last’ (Jim Collins en Jerry Porras) een reeks bedrijven die gemiddeld 15 tegen 1 beter presteren in de markt. De gemene deler: het hebben van een purpose, die verder gaat dan alleen geld verdienen.

Bron: Built to Last – 1994

2. Havas Media Labs, Meaningful Brands: 134% beter presteren dan de aandelenmarkt

Uit een onderzoek van Havas Worldwide uit 2019 blijkt dat merken waarvan wordt aangenomen dat ze als doel hebben van de wereld een betere plek te maken het 134% beter doen doen dan de aandelenmarkt.

Het onderzoek heeft een wereldwijde studie gemaakt van 1.800 merken , in 31 landen, met 350.000 respondenten. In het onderzoek worden merkprestatie aan onze kwaliteit van leven en welzijn gekoppeld.

Bron: Havas Media Labs, “Meaningful brands” – 2019

3. Orenda: 42% van de medewerkers wil werken vanuit een duidelijke ‘purpose’

Uit het Nationaal Onderzoek naar Purpose in Organisaties blijkt dat 42% van de medewerkers wil werken vanuit een duidelijke ‘purpose’ in de organisatie. Dit betekent dat ze niet alleen bij willen dragen aan het maken van financiële winst, maar ook sociale en ecologische waarde willen creëren. Deze wens staat op dit moment nog ver af van de realiteit; slechts 8% geeft aan dat werken vanuit purpose op dit moment door hun organisatie als leidend thema wordt genomen bij het nemen van beslissingen.

Bron: Orenda, “Nationaal onderzoek naar purpose in organisaties” – 2019

4. TARF, Insights 2020: 86% van de overpresteerders hebben een purpose

Uit onderzoek van Advertising Research Foundation blijkt dat een meerderheid van de bedrijf die overpresteren op het gebied van omzetgroei een purpose hebben. Dit passen zij toe bij alles wat zij doen.

Bron: The Advertising Research Foundation, Insights 2020” – 2020

5. EY, How can purpose reveal a path through disruption: 73% zegt dat purpose helpt bij het houden van koers

Niets verenigt een management team zo goed als een purpose. Van de leidinggevenden wiens teams een goed geïntegreerde purpose hebben, zegt 73% dat het hen helpt om koers te houden in tijden van onrust. “In een wereld die sneller dan ooit verandert, en die onzekerder is dan ooit, fungeert je purpose als een “Poolster”. – Mark A. Weinberger

Bron: EY, “How can purpose reveal a path through disruption” – 2017

6. Deloitte, Culture of purpose: 83% is optimistischer

Uit onderzoek van Deloitte (2014) blijkt dat 83% van de bedrijven met een purpose veel optimistischer zijn over hun vermogen om ontwrichting van de sector voor te blijven dan bedrijven zonder purpose (42%). Daarnaast geven zij aan beter te presteren dan hun concurrentie (79% versus 47%).

Bron: Deloitte, “Culture of Purpose – Building business confidence; driving growth” – 2014

7. PWC, Putting Purpose to Work: 79% zegt dat purpose cruciaal is voor zakelijk succes

79% van de door PwC ondervraagde bedrijfsleiders is van mening dat het het hebben van een purpose voor een organisatie cruciaal is voor zakelijk succes. Desalniettemin is 34% het ermee eens dat een purpose aangehouden kan worden als uitgangspunt voor besluitvorming. Hiermee wordt het optimisme in het hebben van een purpose ingezien, maar aarzelt men nog om het actief in te bedden in fundamentele onderdelen van

het bedrijf.

Bron: PWC: “Putting Purpose to Work: A study of purpose in the workplace” – 2016

Ook aan de slag met een purpose gedreven organisatie? Neem contact op.

Ga terug naar het overzicht

Zij gingen je voor

Logo KNVB
Logo DBS Automotive

 

Download GRATIS whitepaper
Zo overtuig je directie van de voordelen van een purpose
gedreven organisatie. Inclusief stappenplan.


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.