Cause marketing Apple

Cause marketing. Wat is dat eigenlijk?

Inclusief drie voorbeelden.

×
Ga terug naar het overzicht

Kort gezegd wordt bij cause marketing een merk, product of dienst gekoppeld aan een goed doel. Er vindt een samenwerking plaats met wederzijds belang. Vaak wordt dit ondersteund door een reclamecampagne. Uit onderzoek blijkt dat cause marketing zorgt voor:

  • Een positievere merkassociatie
  • Hoger vertrouwen bij de doelgroep
  • Een snellere koopbereidheid

Cause marketing verschilt van purpose marketing. Een aantal voorbeelden van merken die in het verleden cause marketing hebben ingeschakeld zijn:

Pampers

Al een aantal jaren is Pampers een samenwerking aangegaan met Unicef. Daarbij hebben zij in het verleden de campagne gevoerd dat bij ieder verkocht pak pampers een Tetanus injectie gegeven wordt aan een kind in een derdewereldland. De samenwerking tussen Pampers en Unicef hebben ervoor gezorgd dat een groot aantal baby’s gevaccineerd zijn tegen tetanus.

Product RED

Product RED is een initiatief van Bono (U2) en kan sinds 2006 beschouwd worden als één van de grootste cause marketing initiatieven ter wereld. Het merk heeft als doel geld in te zamelen om bewustwording rondom aids in Afrika te creëren én onderzoek te betalen waarmee aids tegen wordt gegaan. Merken die zich aan product RED gekoppeld zijn, zijn Apple, Moleskin, Durex en Fatboy. Alle producten van RED worden verkocht via een eigen platform. Daarnaast worden ze ook via de website van het, aan RED gelieerde merk verkocht.

Burger King – McDonalds

In 2015 heeft Burger King, McDonalds gevraagd een gezamenlijke campagne te ontwikkelen om aandacht te vragen voor ‘Peace One Day’. Een initiatief van acteur Jeremy Gilley om op deze dag een wereldwijd staakt-het-vuren te bereiken. Doel van het initiatief was om gezamenlijk een hamburger te verkopen (McWhopper) waarmee geld ingezameld werd voor dit goede doel. De mogelijke samenwerking tussen twee ‘aartsrivalen’ deed veel stof opwaaien in de reclamebranche.

McDonalds sloeg uiteindelijk het aanbod af. In een open brief aan Burger King gaven ze aan dat ze wel open stonden voor de boodschap van Burger King en graag samen iets anders positiefs zouden willen doen voor de wereldvrede.

Heb je ook een inspirerend voorbeeld van cause marketing campagnes? Stuur ze door!

Ga terug naar het overzicht

Zij gingen je voor

Logo KNVB
Logo DBS Automotive