Waarom bewuste merken de nieuwe norm worden

9 okt, 2019

We zien steeds meer merken die als doel hebben een positieve bijdrage te leveren aan de verbetering van mens, milieu en maatschappij. Om zo een positief effect op de wereld te realiseren. Zo heeft Unilever besloten al haar merken de komende jaren deze verschuiving te laten ondergaan. Deze merken worden ook wel bewuste merken genoemd.

Vaak is deze keuze nog intrinsiek gedreven; het bedrijf vindt het zelf belangrijk om via het merk deze positieve bijdrage te leveren. We zien steeds vaker dat de keuze ook extrinsiek gedreven is; het merk verandert omdat dit door externe factoren verlangd wordt. Dit is het gevolg van verschillende ontwikkelingen die wereldwijd gaande zijn.

Mondiale ontwikkelingen beïnvloeden vraag naar maatschappelijk bewuste merken

We zien een toenemende bewustwording van de impact van merken op de wereld. Hierdoor zien we een stijgende behoefte aan merken die hier op een positieve manier mee omgaan. Er wordt ingespeeld op verschillende mondiale ontwikkelingen, waaronder:

  • Klimaatverandering
    Van merken wordt steeds meer verlangd dat zij rekening houden met de negatieve gevolgen die gepaard gaan met het productieproces. Hierbij valt te denken aan de negatieve gevolgen tijdens het ontginnen van grondstoffen en de CO2-uitstoot tijdens productie en transport.
  • Werkomstandigheden
    Het instorten van de kledingfabriek in Bangladesh (zie: Bangladesh: 200 doden die 20 cent per uur verdienden voor onze goedkope T-shirts | De Volkskrant) is een schrijnend voorbeeld van de slechte werkomstandigheden van fabrieksarbeiders in lage lonen landen. Deze slechte werkomstandigheden krijgen in toenemende mate aandacht van de media. Er wordt hardop de vraag gesteld of dit wenselijk is.
  • Schadelijkheid producten
    Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het negatieve effect dat gepaard gaat met de aanschaf van producten. Het gebruik van een smartphone kan schadelijk zijn voor het welzijn van de gebruiker. Een in de supermarkt gekocht product kan teveel verpakkingsmateriaal bevatten. De behoefte aan producten die ook maatschappelijk verantwoord zijn in gebruik stijgt.

De terugkoppeling vanuit het milieu en het welzijn van de maatschappij naar de economie is, sinds vroeg in de vorige eeuw, buiten spel gezet. Hierdoor wordt het economische systeem beperkt. Er is een blinde vlek ontwikkeld.

 

OESO: tijd voor een nieuw economisch paradigma

In het artikel van Follow the Money (zie: OESO zet revolutionaire stap en wil geen pleisters meer plakken) wordt dieper ingegaan op de gevolgen van de beperkingen van het bestaande economische systeem. De OESO geeft aan dat een nieuwe aanpak vereist is om om de bestaande maatschappelijke uitdagingen en problemen op te lossen.

“Of het nu gaat om gebrek aan ecologische duurzaamheid, stijgende ongelijkheid, het groeiende wantrouwen jegens politici en het politieke systeem, de groeiende macht van monopolistische bedrijven, snelle technologische ontwikkeling en automatisering en aanhoudende fragiliteit van het financiële systeem een nieuwe aanpak is vereist.”
bron: Follow the money

Ongeacht de impact van dit rapport; het is duidelijk: het huidige economische systeem zal moeten veranderen. De behoefte aan deze verandering zien we in nieuwe wet- en regelgeving en zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.

 

Bewust merken krijgen voorkeurspositie

De stijgende vraag naar maatschappelijk relevante merken gaan gevolgen hebben voor je merkbeleid. De overheid gaat steeds meer middelen inzetten om maatschappelijk bewuste merken een voorkeurspositie te geven boven andere merken. Stap voor stap zal je merk afgerekend worden op de mate waarin deze wel of niet bij zal dragen aan de verbetering van mens, milieu en maatschappij. Daarom is het nu al van belang hier over na te denken. Wat is het effect van je merk op de maatschappij? Wat doe je goed en wat kan beter? Welke stappen moeten gezet worden om je merk maatschappelijk nog relevanter te maken? En binnen welke termijn wil je dit realiseren?

Het maakt niet uit of je keuze intrinsiek of extrinsiek gedreven is. Het maken van deze keuze zal je merk op een voorsprong brengen.

 

Wil je een bewust merk worden?

Wil je met je merk ook een positieve bijdrage gaan leveren? Dan zul je je oude, vertrouwde (bedrijfs)modellen en denkpatronen overboord moeten gooien. Start met luisteren. Luisteren naar gesprekken op straat, naar de ideeën van je klanten en wat een klant beweegt om met jou in zee te gaan.  Hoe lever je met je merk een positieve bijdrage en hoe kun je dat in de toekomst nog beter doen?

“Your purpose in life is to find your purpose and give your whole heart and soul to it”

– Buddha

Weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan eens het artikel: Leer in vier stappen te groeien zoals Unilever’s snelst groeiende merken.

Go for it!

 

Foto: Katrina op Unsplash

Meer weten?

10 + 13 =

Meer informatie

Vul het contactformulier in of neem contact op via onderstaande gegevens.

Adres: Nieuwe Kazernelaan 17 – Ede
Telefoon: +31 (0)6 144 33 583
Email: info@betterbrands.nl

Even kennis maken?

Waarom? Hoe? Welke? Wie? De vraag achter de vraag doorgronden om zo de logica te vinden. Dat is wat mij dagelijks bezig houdt. Waarom? omdat sommige antwoorden die gegeven worden niet altijd logisch zijn. Soms te makkelijk lijken of soms beter, eerlijker, verantwoorder, efficiënter beantwoord kunnen worden.

Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid gecombineerd met mijn passie om merken verder te helpen resulteert in Better Brands. Een bureau voor het realiseren van positieve impact. Organisaties waar ik in het verleden voor gewerkt heb:

Erik Jager

Erik Jager